Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) opublikowała w ostatnim czasie wskazówki techniczne,
w których zauważa:
„Podczas gdy miasta na całym świecie, aby zapobiegać lub spowalniać rozwój pandemii COVID-19, wprowadzają szeroki zakres środków mający na celu ograniczenie kontaktów fizycznych, wielu ludzi może wciąż mieć konieczność poruszania się po mieście, aby dotrzeć do pracy, zrealizować najważniejsze codzienne potrzeby lub wspierać osoby potrzebujące pomocy”. Dalej czytamy:
„Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszanie się pieszo: zapewnia to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne w trybie pracy zdalnej oraz przy limitowanym dostępie do sportu
i innych aktywności rekreacyjnych.”
Miasta na świecie przekazują swoje ulice pieszym i rowerzystom: pojawiają się nowe, tymczasowe pasy dla rowerów. Na przykład, w Berlinie kilka ulic ma nowe, szerokie pasy dla rowerów, wytyczone w przestrzeni dotychczas przewidzianej dla pojazdów silnikowych; w Bogocie 100km zatłoczonych ulic zmieniono w awaryjne pasy rowerowe wytyczając je przy pomocy słupków; w Budapeszcie władze miejskie zaplanowały całą sieć dróg rowerowych na głównych arteriach miasta.
W „europejskiej stolicy” Brukseli, w całym historycznym centrum miasta powstaje strefa
z ograniczeniem prędkości do 20km/h i pierwszeństwem dla pieszych i rowerzystów. Koncepcja priorytetyzacji w miejskiej sieci komunikacyjnej nabiera więc rozpędu w tych wyjątkowo trudnych chwilach epidemii COVID-19. Paryż i Madryt przygotowują długofalową strategię i obecnie analizują, w jaki sposób wspierać rowery, jako podstawowy środek transportu po złagodzeniu środków związanych z kwarantanną.
Ekolog Pierre Serne, były Wice-Prezydent regionu Ile-de-France odpowiedzialny za transport,
w jednym z ostatnich artykułów pisze: „W maju możemy zobaczyć całe bulwary czasowo zamknięte dla samochodów na korzyść rowerów”.
Sklepy rowerowe są z powrotem otwarte w Austrii od 14. kwietnia, a w Niemczech od 20. kwietnia, podczas gdy w innych krajach, takich jak Dania, Holandia, czy Wielka Brytania, warsztaty naprawiające rowery były cały czas dostępne. CONEBI i ECF wydały wspólny komunikat prasowy w tym zakresie, dostępny tutaj, wspierany przez Członków Parlamentu Europejskiego i wzywający rządy UE i lokalne władze do pełnego wsparcia ruchu rowerowego.
Ponadto, pandemia COVID-19 ma istotne skutki ekonomiczne dla całego przemysłu rowerowego i
z tego względu CONEBI pozostaje w ciągłym kontakcie z instytucjami europejskimi, aby wypracować formę natychmiastowej pomocy. W ostatnich tygodniach Komisja Europejska zapowiedziała kilka programów unijnych, ale muszą być one łatwo dostępne dla firm sektora, wolne od nadmiernej biurokracji i umacniać pozycję rowerowego ekosystemu na czele oczekiwanej przez wielu „zielonej rewolucji”.
Źródło: Polskie Stowarzyszenie Rowerowe
w których zauważa:
„Podczas gdy miasta na całym świecie, aby zapobiegać lub spowalniać rozwój pandemii COVID-19, wprowadzają szeroki zakres środków mający na celu ograniczenie kontaktów fizycznych, wielu ludzi może wciąż mieć konieczność poruszania się po mieście, aby dotrzeć do pracy, zrealizować najważniejsze codzienne potrzeby lub wspierać osoby potrzebujące pomocy”. Dalej czytamy:
„Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszanie się pieszo: zapewnia to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne w trybie pracy zdalnej oraz przy limitowanym dostępie do sportu
i innych aktywności rekreacyjnych.”
Miasta na świecie przekazują swoje ulice pieszym i rowerzystom: pojawiają się nowe, tymczasowe pasy dla rowerów. Na przykład, w Berlinie kilka ulic ma nowe, szerokie pasy dla rowerów, wytyczone w przestrzeni dotychczas przewidzianej dla pojazdów silnikowych; w Bogocie 100km zatłoczonych ulic zmieniono w awaryjne pasy rowerowe wytyczając je przy pomocy słupków; w Budapeszcie władze miejskie zaplanowały całą sieć dróg rowerowych na głównych arteriach miasta.
W „europejskiej stolicy” Brukseli, w całym historycznym centrum miasta powstaje strefa
z ograniczeniem prędkości do 20km/h i pierwszeństwem dla pieszych i rowerzystów. Koncepcja priorytetyzacji w miejskiej sieci komunikacyjnej nabiera więc rozpędu w tych wyjątkowo trudnych chwilach epidemii COVID-19. Paryż i Madryt przygotowują długofalową strategię i obecnie analizują, w jaki sposób wspierać rowery, jako podstawowy środek transportu po złagodzeniu środków związanych z kwarantanną.
Ekolog Pierre Serne, były Wice-Prezydent regionu Ile-de-France odpowiedzialny za transport,
w jednym z ostatnich artykułów pisze: „W maju możemy zobaczyć całe bulwary czasowo zamknięte dla samochodów na korzyść rowerów”.
Sklepy rowerowe są z powrotem otwarte w Austrii od 14. kwietnia, a w Niemczech od 20. kwietnia, podczas gdy w innych krajach, takich jak Dania, Holandia, czy Wielka Brytania, warsztaty naprawiające rowery były cały czas dostępne. CONEBI i ECF wydały wspólny komunikat prasowy w tym zakresie, dostępny tutaj, wspierany przez Członków Parlamentu Europejskiego i wzywający rządy UE i lokalne władze do pełnego wsparcia ruchu rowerowego.
Ponadto, pandemia COVID-19 ma istotne skutki ekonomiczne dla całego przemysłu rowerowego i
z tego względu CONEBI pozostaje w ciągłym kontakcie z instytucjami europejskimi, aby wypracować formę natychmiastowej pomocy. W ostatnich tygodniach Komisja Europejska zapowiedziała kilka programów unijnych, ale muszą być one łatwo dostępne dla firm sektora, wolne od nadmiernej biurokracji i umacniać pozycję rowerowego ekosystemu na czele oczekiwanej przez wielu „zielonej rewolucji”.